Start | chemie | Afrika | schrijfsels | leuke ideeën | 70 jr |
antiautoritaire opvoeding | Daan van Alten & Wietske Blokker |
antiautoritaire opvoeding
...dat de kinderen van vandaag in een veilige omgeving geholpen worden bij hun persoonlijke ontwikkeling, bij het aanleren van sociale vaardigheden. Een kind moet leren zelfstandig te zijn en creatief, rekening houden met anderen en vriendschap kunnen opbouwen en zich 'onze' culturele normen en waarden van de samenleving accepteren en eigen maken.Valt daar iets op aan te merken? Als alle opvoeders zich hieraan zouden houden, zou onze maatschappij er heus niet slechter op worden.
Stel jonge ouders eens de volgende vraag:Zo'n vraag kan een wat ongemakkelijk gevoel opleveren, irritatie misschien ook. Wat nou, maatschappij? Het gaat toch om het kind?
Wordt de samenleving er beter van als jij je kind op jouw manier opvoedt? Wat wil je dat jouw kind gaat bijdragen aan de maatschappij?
Als we de opvoeding goed aanpakten, zouden we de maatschappij veranderen, zeker wat betreft de autoritaire verhoudingen. Daar geloofden we in. De nieuwe burgers, de producten van onze antiautoritaire opvoeding, zouden spontaan, creatief, kritisch en mondig zijn en zich inzetten voor democratische waarden. Zij gingen de maatschappij omvormen.
Het traditionele gezin is 'de belangrijkste socialisatieplaats van het kapitalistiese machtssiesteem. Daar wordt het onderworpen, passieve, burgerlijke karakter van de (jonge) mens gevormd.Het nieuwe verschijnsel krijgt volop aandacht. Zo schrijft Tessel Pollmann in de VOLKSKRANT van juni 1969 dat het logisch is dat ook linkse lieden, die de maatschappij willen hervormen, zich bezig houden met gezin en opvoeding:
Voor het kapitalisme is dat gezin tevens de geschikte konsumptie-eenheid van luukse artikelen (TV, wasmachine). Die worden in een onbenodigd groot aantal geproduseerd.
Het gezin levert individuen op die afhankelijk en labiel zijn en gefikseerd op behoeften en autoriteiten.
De burgerlijke moraal dwingt het opgroeiende individu ertoe zijn spontane emoties verregaand te onderdrukken.
In een maatschappij waarin elk mens de konkurrent is van de ander, mag niemand zijn innerlijke zwakten bekennen. Prestatie-eisen brengen de mens tot steeds vernieuwde verharding en tot de meest kwaadaardige agressie.
De keuze voor een bepaald opvoedingssysteem wordt altijd ingegeven door de keuze voor een bepaalde maatschappijvorm. Iedere maatschappij schept zich het gezinstype dat nodig is om die maatschappij in stand te houden.In juli 1970 bevestigt Jacques Meerman in De Groene Amsterdammer dat een maatschappij die uit superieuren en ondergeschikten bestaat, in principe geen opvoedingswijze duldt waarin vader en kind zoveel mogelijk op voet van gelijkheid met elkaar omgaan. En een crèche voor haar jongere kinderen is voor de werkende moeder een noodzaak. Jazeker, zegt hij, maatschappij en gezin weerspiegelen elkaar.
De bedoeling is kinderen op te voeden die zonder neurotische misvormingen de maatschappij radicaal gaan veranderen door actief en collectief verzet tegen de autoritaire kapitalistische maatschappij.Je zal dit als levensmotto meekrijgen.
Ze beginnen aan een opvoeding die gebaseerd is op de theorieën van o.a. Freud, Marx, Marcuse en Wilhelm Reich. Het gesleutel aan de persoonlijkheidjes van de peuters en kleuters levert pas later duidelijke positieve of negatieve gevolgen op. Maar de jonge ouders zullen samen waar moeten maken wat ze hun kinderen willen leren: solidariteit.Theodor Adorno wordt in het NRC-rijtje niet genoemd, maar wordt wel in de discussiestukken van de antiautoritaire oudergroepen geciteerd. Autonomie en de kracht van het 'Ik' zijn van wezenlijk belang, wil je psychisch gezonde volwassenen krijgen. Die opvatting stoelt op The Authoritarian, een boek van Adorno. Hierin noemt hij een aantal kenmerken van de autoritaire persoonlijkheid, de mens die mede verantwoordelijk is voor de Tweede Wereldoorlog. Autoritaire agressie en onderwerping, de hang naar gewoontes en regels, denken in stereotypen en in macht en onmacht, verdrongen wensen op anderen projecteren, en een afkeer van seksuele gevoelens en uitingen, vallen daaronder.
De bedoeling is de kleintjes te leren hoe fijn samenwerking is en hoe akelig concurrentie. Ze hoeven niet klakkeloos aan te nemen dat onze maatschappij de beste is. Alles zal gedaan worden om hun kritische vermogen te scherpen.
De autoritaire opvoeding tot Brave Hendrik is niet zo best voor het kind. Nog altijd gaat het om dwangmatig conformisme en is de opvoeding ver verwijderd van echt vrije opvoeding. De gevestigde orde heeft nu eenmaal groot belang bij handhaving van het burgerlijke gezinsleven. Daar vindt het socialisatieproces plaats die het maatschappelijk bewustzijn van de burgers bepaalt.
'Opvoeden is geen puppy-training door supernannies. Ook is het niet een persoonlijk project van de ouders. Het moet ergens over gaan in de opvoeding; het moet verwijzen naar het algemeen belang.De Winter vermoedt dat de samenleving ermee gebaat zou zijn als opvoeden niet louter een privé aangelegenheid was: 'waar blijft de maatschappelijke opvoeding?'
Opvoeding, zegt hij, heeft een positieve oriëntatie nodig; ze moet zich naar iets richten, bijvoorbeeld naar de kwaliteit van de samenleving. Welk type burgerschap streeft de opvoeder na? Welke idealen geeft de opvoeder aan het kind mee?