Start | chemie | Afrika | schrijfsels | leuke ideeën | 70 jr |
antiautoritaire opvoeding | Daan van Alten & Wietske Blokker |
antiautoritaire opvoeding
antiautoritaire opvoeders |
antiautoritair opgevoede kinderen |
|
"Conflicten tussen kinderen moeten zoveel mogelijk door henzelf opgelost worden. Dat wil niet zeggen dat het recht van de sterkste moet gelden. Het is niet erg als kinderen vuil zijn. Snottebellen mogen natuurlijk wel afgeveegd worden, maar niet dwangmatig de hele tijd.Over het lage salaris werden excuses gemaakt. Ik geloof, iets van tweehonderdvijftig gulden. Het ging allemaal low-budget. Eens in het half jaar werd met inzet van de ouders het hele pand weer behangen, geschilderd en het overal bij elkaar gescharrelde speelgoed schoongemaakt. De ouderbijdrage was naar rato, min of meer.
Er mag van seksualiteit geen taboe gemaakt worden.
(Uit: punten aangaande de rol van de leidster in de kresj, december 1971)
Doordat de ouders rouleren per ochtend, kan het kind kennis maken met meerdere "volwassen" personen. Hieruit kan zich een kritisch bewustzijn ontplooien t.o.v. de volwassenen, hun eigen ouders in het bijzonder.
Uit: discussiestuk over onafhankelijkheid. (Augustus 1972)
"Van jou mag hij op de muur tekenen, maar ik vind dat hij dat niet moet proberen, want dan doet ie het bij oma ook."Natuurlijk had je sterke en zwakke kinderen. Maarten bijvoorbeeld was een heel verlegen jongetje. Die moest je wat ruimte geven, wilde hij ook het stepje durven pakken. Hij en Ivo, een heel dik en bang jongetje, waren de meest teruggetrokken, verlegen kinderen. Zo'n kind had wel een flink postuur, maar daar was hij zich niet van bewust, anders had ie daar veel bij kunnen winnen. Of die zich echt gelukkig heeft gevoeld op de crèche, dat weet ik niet.
"Het is belangrijk dat de kinderen groepsgevoel ontwikkelen en zich in de groep thuis voelen. Dit wordt bevorderd door groepsbezigheden en doordat ze gedwongen worden sommige dingen zelf te regelen en te delen.Ik kan me niet voorstellen dat die kinderen er slechter van zijn geworden. Waarschijnlijk zijn ze iets meer groepsgericht: niet eerst voor jezelf zorgen en dan kijken wat je nog voor de ander hebt. Ze hebben, ook na schooltijd, in groepjes geopereerd, logeerpartijen bij mekaar. Ze wipten heel gemakkelijk in en uit bij andere gezinnen: jouw huis is ook mijn huis, bij jou voel ik me ook thuis, misschien meer dan bij ooms en tantes.
Uit: punten aangaande de rol van de leidster in de kresj, december 1971
"Daar wilde ik mijn kinderen wel onderbrengen."
"Ik had een volle baan, maar ik kwam wel zoveel mogelijk bij de bijeenkomsten en deed mee met de vakantieweken. Weekends en zelfs hele weken kampeerden we met elkaar. Ik vond het een heel gezellige club en voelde me wel thuis. In die tijd ben ik ook politiek bewust geworden. Toen ben ik pas gaan nadenken over hoe alles in elkaar zat."We gingen nadenken over de achtergronden van opvoeding, verzamelden informatie en ontwikkelden ideeën. Je hoefde niet per se op CPN te stemmen, als je maar wel socialistisch was. Ook bij ons werd de film Opvoeden tot ongehoorzaamheid bekeken. Commentaar:
"Ik woonde niet in Amsterdam, kwam uit Brabant. Ik kwam hier en gaf mezelf drie weken de tijd om kinderopvang te vinden, ontdekte Kikkestein en belde aan. De ouders spraken me vriendelijk aan, maar zeiden dat ze niet konden praten tijdens het crèchegebeuren. We maakten een afspraak. Ze zouden op huisbezoek komen! Dus kwamen op een avond twee mannen aan de deur. Die hebben in korte tijd verteld wat ze wel en niet vonden. Bijvoorbeeld: twee dagen in de week is echt te weinig. Ik kreeg heel netjes een paar weken bedenktijd van de heren en mocht een keer meelopen in de crèche. Ik vond: "Dit is het!" en werd vanaf dat moment actief. Ik moest altijd een kwartier fietsen met twee kinderen. Dit was in 1972."Natuurlijk, kinderen hadden soms last van agressieve gevoelens. Daar was ook ruimte voor, letterlijk, dat ze dan met dingen mochten smijten of iets dergelijks. Als je merkte aan een kind als er veel vuur in zat, energie in zijn body, dan ging je met zo'n kind even naar buiten of met zand gooien in de zandbak. Of je gooide en smeet met iets anders, je haalde er een emmer water bij. In een te kleine ruimte zou dat escaleren.
"Soms werd ik gewaarschuwd: Er komt iemand mee. En dan mocht ik niet bloot op het balkon zitten. Ik maakte daar ook geen punt van en deed dan een bloesje aan. Ik dacht: dan ga ik later wel weer in mijn blootje liggen. Maar als het warm was en we waren ergens en ik wilde zwemmen, maar ik had geen badkleding bij me, dan ging ik zwemmen, wat ze ook zeiden. Ja kom op zeg, dan wilde ik zwemmen. Mensen vonden het vreselijk. Maar ik zwom graag."Bij de Kikkestein-groep waren gaandeweg heel mooie contacten ontstaan tussen de kinderen en tussen de ouders. We hadden wel eens coupés afgehuurd om met z'n allen naar Frankrijk te gaan, fantastisch, onvergetelijk. Daar werd van buitenaf ontzettend jaloers naar gekeken, men zou daar graag bij willen horen. Mensen kwamen op die warmte af, meer dan op de ideeën. Mensen die zich verloren voelde in de Bijlmermeer; het werd een soort Riagg.
"Ik zou het weer precies zo doen, ook omdat ik denk dat de grenzen net genoeg zijn geweest. Wij kwamen uit een situatie met een teveel aan grenzen, dus wij stelden er minder. Maar ze waren er wel. Kijk eens om je heen, hoe het nu is. Het doet mij pijn als ik nu een kind zie dat echt geen grenzen krijgt. Kinderen komen daardoor in de knel. Ik zit wel een met vrienden op een terrasje en dan ergeren we ons aan de ouders die menen dat hun kinderen gewoon maar alles moeten kunnen en andere mensen die daar zitten te eten, lastig vallen."In die tijd was het geen slechte manier om je kinderen op te voeden. Ze hebben met elkaar iets wat weinig andere kinderen hebben; ze kunnen met elkaar heel veel lol hebben, nog steeds. Dat heeft toch te maken met de sfeer die we indertijd voor de kinderen gecreëerd hebben. Andere ouders hebben verhalen over de jeugd die niet deugt. Nou, daar zijn wij het niet mee eens. Wij zien hartstikke leuke jonge mensen. Laten opvoeders oppassen voor te veel grenzen en te veel structuur.
"Ik vond mijn dochters niet zo politiek bezig. Een poos miste ik dat ze eens wat uitgebreider de krant lazen. Ik dacht: waar voeden jullie je mee? Teleurstellend! Het is dus niet zo dat die crèche-opvoeding het politiek bewustzijn heeft wakker geschud. Nu heb ik daar niet meer zo'n last van. Ik heb die jongeren twee à drie keer per jaar bij mij aan tafel en als ik de discussies hoor, dan sta ik versteld over hoe kritisch de gesprekken gaan. Tot diep in de nacht, alles wordt besproken. Dan denk ik: waar ben ik bang voor geweest?"Misschien kunnen we weer leukere grootouders zijn dan onze ouders waren.