Zweefpont

februari 2015

Over betere mogelijkheden voor transport van passagiers over het IJ wordt momenteel druk gefantaseerd.
Hieronder een duit in het zakje:

zweefpont (453K)

Ik heb wat moeite met een echte brug. Als voetganger of fietser moet ik een lange en vermoeiende omweg maken. Liever stap ik vanuit het station zo op de pont, en ben ik in een relaxt minuutje naar de overkant.
  1. U loopt vanuit het CS naar de brede aanlegsteiger van de pont.
  2. Die komt net aan; u hoeft nooit langer dan 5 minuten te wachten
  3. De twee laadkleppen links en rechts gaan open
  4. De passagiers beginnen van boord te gaan
  5. U ziet nu ook de middelste laadklep open gaan
  6. en u stapt (of fietst) aan boord.
  7. Dit hele proces duurt geen twee minuten
  8. De laadkleppen sluiten en uw pont vertrekt.
  9. De vier ektromotoren daarboven gaan draaien
  10. en u bent binnen een minuut aan de overkant.
  • De zweefpont kan pas over als er geen andere boten in de weg liggen,
  • net als in de oude situatie. Dit is het enige zwakke punt.
  • Maar door zijn grote snelheid
  • heeft hij toch veel minder last van andere boten.
  • En verder kan met de moderne radarapparatuur
  • zonder enig probleem - computergestuurd -
  • elk obstakel omzeild worden.
  • Als zelfs auto's zelfstandig kunnen rijden
  • dan zeker deze zweefpont!

Aan de overkant herhaalt zich het proces
  1. de laadkleppen voor het uitstappen,
  2. (die aan de zijkanten) gaan open
  3. en u vertrekt.
  4. U ziet nog de middelste laadklep opengaan
  5. en nieuwe passagiers binnenkomen,
  6. maar u loopt elkaar niet in de weg.
eventueel kan alles computergestuurd worden.
De zweefpont hangt aan kabels
die kabels zijn bevestigd aan 'wielen'
die over een horizontale kabel lopen,
op ongeveer vijftig meter hoogte.

de pont ligt niet in het water, hangt er net boven en heeft dus geen weerstand.
aantal passagiers is meer dan vijf gewone ponten kunnen vervoeren.

Het is ook nog mogelijk om niet n zeer brede zweefpont, maar twee minder brede (ong. 20 meter) te plaatsen. Dan zullen er twee extra horizontale draagkabels moeten lopen en een extra draagpaal aan beide zijden van het IJ. Het voordeel is dat dan de wachttijd nog korter zal zijn (nooit meer dan een paar minuten) en in geval van averij, blijft er altijd nog n zweefpont in de running.
En nog iets: Wie weet is het mogelijk om aan dit model een extra oplossing te koppelen voor het stallen van je fiets.