VEER-pont
De pont over het IJ vaart steeds heen en weer,
HEEN EN WEER, HEEN & WEER.
De pont ligt stil, geeft flink gas om te vertrekken; eenmaal op gang wordt de motor alweer op de remstand gezet en moet er vlak voor het aanmeren stevig 'remgas' gegeven worden.
Al met al heel veel energieverbruik, honderden keren per dag; niet eens zozeer om te varen, maar vooral om te starten en te stoppen.
Kan dat niet voordeliger?
Natuurlijk kan dat zuiniger. Het remmen zowel als het optrekken kan voor een belangrijk deel opgevangen worden met VEER-systemen.
Je zou kunnen denken aan een stevig elastiek waar de boot tegenaan vaart bij het aanmeren. Dat elastiek remt effectief de boot af zonder dat het extra motorkracht nodig heeft; tijdens het verblijf aan de wal blijft de boot vergrendeld, maar het elastiek onder spanning. Bij vertrek wordt de vergrendeling opgeheven en mag het elastiek zijn werk doen en geeft de boot een flinke startzet mee.
De motor hoeft veel minder werk te verzetten. Wat een energiebesparing.
Het 'elastiek' is natuurlijk de simpele aanduiding van een idee dat op verschillende manier kan worden uitgewerkt. Je kunt ook denken aan rubberen matrassen, aan metalen spiraalveren of aan hydraulische opvang.
Technieken zijn er zat, evenals voldoende technici, om dit idee waar te maken.
Voordeel is dat er geen nieuwe ponten hoeven worden ontworpen. Het zijn kleine aanpassingen die aangebracht moeten worden aan de boot en aan de aanlegsteiger.