DE STRAALBOOT



spiraalschroef (56K)

Bovenstaande afbeelding toont een spiraalschroef die gebruikt wordt/werd bij watermolens.

Boten gebruiken over het algemeen geen spiraalschroef, maar een soort propellerschroef onder-achter het schip. Deze schroeven moeten zoveel mogelijk water verplaatsen dat aan de voorkant wordt verzameld en met kracht achteruit gespoten wordt (als de boot vooruit vaart).
De aanvoer van het benodigde water wordt belemmerd door de romp van het schip; dat zit eigenlijk in de weg, ook al probeert men de schroef zo laag mogelijk te plaatsen. Te laag maakt de schroef erg kwetsbaar.

Stel nu eens dat je een boot bouwt met een spiraalschroef horizontaal midden-onder het volledige schip. Aan de voorkant is dus een groot gat waar het boegwater in verdwijnt en aan de achterkant een groot gat waar het water met kracht uitkomt; een soort straalboot dus.
De spiraalschroef zit in een buis die de bodem van het schip in zekere zin in twee helften deelt; de boot krijgt een ‘catamaran-karakter’.


Welke voordelen zou dat bieden:
In de eerste plaats hoeft niet alle water langs de zijkanten van de boot verplaatst te worden. veel water wordt juist die buis ingezogen en rechtstreeks aan de achterkant er weer uitgespoten. Dit heeft een veel kleinere boeggolf tot gevolg en dus veel minder waterweerstand voor het schip.

Onder de schroefbuis kan één kiel worden geplaatst, maar ook is het mogelijk om aan weerszijden twee kielen te plaatsen. In elk geval is de schroefbuis veilig geborgen en minder kwetsbaar dan een ventilatorschroef onderaan.

straalboot (1K)

Door de veel mindere waterweerstand zal de boot ook veel zuiniger zijn wat betreft brandstof.

Uiteraard zou de zogenaamde vliegwielmotor moeten worden ingebouwd, die op waterstof draait. Die waterstof wordt ter plekke uit zeewater en zonne-energie geproduceerd.